Thursday, 4 August 2011

puasa oh puasa

TIPS SIHAT BERPUASA(terbaekkkk punya)

Makanlah karbohidrat kompleks saat anda bersahur.

jangka waktu untuk berpuasa dalam sehari adalah berjam2..
makanya, penting utk kita mkn mkanan y berkarbohidrat kompleks
ketika bersahur. Contohnya, nasi,roti dn kacang kacangan..

(^_^) tp masalah berlaku klo anda2 semua tk bgun sahur.
makanya di sini anda akan memperolehi tidur y ckup kompleks.
dan mula lah ura2 untuk pose sekerat ari pd esoknya..
dengan berbekalkan alasan..
'ak letih gler ni,, tk sempat sahur pg td'

ini lh y di namakan karbohidrat kompleks..

Pentingnya pengambilan glukosa ketika berbuka.

untuk memulihkan kembali tenaga y dh kering kontang itu,
kita memerlukan glukosa y terdapat dalam mkanan manis.
seelok2 nya mkn lah kurma time berbuka berkenaan.

(^_^)peringatan penting..! jgn plak mkn sampai thp berbahaya.
karang tk pasal2 anda menjadi penghuni hospital. ishk3..

 ne no ne no ne no....

Hindari dari mkn makanan segera.

kerana ap..? kerana makanan y lahir dr golongan ini sgt la tdk berkhasiat.
anda boleh diattack oleh encik pedih ulu hati, encik kolestrol
dan seterusya akan menyebabkan encik perut terganggu proses pencernaanya.

(^_^) cara y terbaek utk mengawal diri anda adalah....
ketika melintasi restoran2 segera tersebut, pandang tepat ke arahnya..
lalu genggem tgn anda seerat mungkin dan katakan..
'tak nak...!!!!!!'
sekuat hati anda..! cuba lah..!

DANGER..!!!!

Pengambilan air secukupnya.

paling penting adalah tingkatkan pengambilan air masak
sewaktu berbuka dan bersahur. Kurangkan yang manis2 dan berkafein.
ini bertujuan untuk mengelakkan dihidrasi.

(^_^) tetapi.. adalah di ingatkan bahawa perilaku meneguk air ketika mandi
dan berwudhu' adalah salah di sisi syariah. begitu juga dgn perilaku 
menadahkan mulut ketika hari hujan. sesungguhnya tindakan akan diambil
kpd si pembuat2 tersebut

air ini juga akan dipandang pnuh berselera di bulan ramadhan..

Tetap bersenam

bersenam ringan sewaktu berpuasa adalah di galakkan. senaman ringan
boleh membantu melancarkan peredaran darah dan mengembalikan 
kesegaran tubuh badan kita. sebagai contoh berjalan kaki.

(^_^)  tips ini amatlah sesuai untuk 3 org kanak2 NR yang saban hari berjalan 
terkedek2 untuk pergi ke kelas dan juga pulang ke rumah.
(di tujukan khas buat ak , jue dan cik ah)


jalan menuju ke bukit ilmu.. ohh..! berliku...

sekian saja tips utk hari ini. renung2 kan dan selamat beramal...
selamat berpuasa kepada umat islam di seluruh dunia. * bajet r sket
satu dunia baca blog ak.. hehe..

aku kata : puasa...

1 comment: