Monday, 17 October 2011

..mengenang zaman kekatunan..

Assalamualaikum~

bercerita pasal katun ni.. teringat plak aku zaman muda2 dulu.. 
bajet diri dah tua skeeett..^^
time2 kecik2 dulu gemor btol ak tgok2 kartun ni..
err..tp sampai skarg rasenya ak ske tgok kartun.. haha...
berbalik pada tjuk asal..
tentang katun zaman muda2 dulu..

TOMATOMAN

lelaki tomato @ tomatoman

hah.. ini lah rupa tomatoman.. act, aku pun tk ingat katun ni pasal ap..
tp, kalo tengok2 rupa mesti pasal superhero tomato yg selamat2 kan orang tu kot..
alah.. macam superman,spiderman,batman jugak lah tu..
 menurut sumber yg dipercayai (mak aku) aku dulu mmg suka benonye tomatoman..
ye ke..?
ntah ak pun tak ingat..
nampak dah lamanya tu..

TOPO GIGIO


dan ak ase topo gigio tu nama tikus tu.. btol ke ea..?

ni lagi satu kes.. 
aku pun tk ingat kartun ni.. tapi bila bercerita pasal katun mase muda2 dulu
spontan nama topo gigio mesti terkeluar..
tp, ak ttp tak ingat berupa apakah topo gigio ni..
btol ke ak pernah tengok..?
ke dgar nama je..?
haiihhh.... no idea lah...
ad sape2 thu..??

POWER RANGERS

 go go power rangers..!

pink(aku) hijau(abby) biru(boy) merah(cik ana) kuning(ika) hitam(tk ad clon lagi)

haaaa.. yg ni aku ingat..
power rangers..
peymes woo...
akibat minat yang melampau,
ak ngan adik beradik plus sepupu sepapat yang lain selalu berlagak jd power rangers..
tk silap aku time tu ak jd yg kaler pink.. haha..
pastu..
dulu ak siap ad skirt gambo power rangers lagi..comelnya aku..
tapi tu dulu lah..
skang nth mne melayang skirt tu ak pun tk pasti..
dah masuk muzium agaknya..

DRAGON BALL

yg ak ingat: bini goku, bini kei,
anak kei, kei, gohan, goten, goku, bezitah, bulma, pendekar penyu, mr.satan

dragon ball bukan peymes dulu2 je.. 
skang pun ada lagi..
tk silap ak cter pasal goku dengan membe2 dia carik dragon ball
untuk jumpa dengan dewa naga.. pastu boleh la buat permintaan..
dragon ball ada 7 biji kesemuanya..
skg pun ada lagi.. kat ntv7..
tpi tak ingat lah pulah pukul bape..

SAILORMOON

 dari kiri : sailor jupiter, salor mecury, sailormoon, salor venus, sailor mars.
sailormoon dan laki dye.. tuxedo mask.

 pasalnye ak ni perempuan, so minat lah jugak tgok cter2 gini..
cter ni pasal puteri bulan yg nak selamatkan bumi..
dalam misi nak selamatkan bumi ni pun sempat lagi beliau 
kapel2 ngan tuxedo mask.. haha..
tapi sebenarnya tuxedo mask ni mmg laki dia..
eh2.. sailormoon main balik skang kat ntv7..
'tiba - tiba keajaiban terjadi.. kekuatan muncul di diri...'
(lirik lagu saiormoon yg dah di alih bahasa.. tk sangka aku ingat lagi..)

USOP SONTORIAN


dari kiri: singh, dol, tgh2 tu tk tw, abu, usop.

ni lah satu2 nya katun malaysia yg ak rasa aku tengok..
usop sontorian..
seronok betol cerita dia..
usop ni (baju purple) kira macam ketua la dalam geng tu..
dia dan membe2 dia suka beno buat bende2 yg pelik2..
tp cerita ni bagus.. sbb endingnya mesti bagi pengajaran..

ANAK ANAK SIDEK

 dari kiri : aman, alan, ajib, adul, bun

eh2..lpe plak ak.. lagi satu katun malaysia y peymes dulu2..
anak-anak sidek..
semua pun thu kan cter ni pasal ap..
haji sidek yg garang dan tegas gil3mendidik anak2 beliau..
dia nak sangat anak2 dia jd atlet badminton yg berjaya..
dan akhirnya..
bun(budak nakal),ajib(anak emas),alan,aman n adul berjaya jgk jd jaguh badminton..
kita semua pun thu kan yg cerita ni kisah benar..

DORAEMON

giant, nobita, doraemon, suniyo(tk tw eja), sizuka

yg ni pun peymes jugak sampai skang..
citer ni pasa nobita yg slalu sangat ada masalah..
doraemon ni robot kucing yg datang dari masa depan..
beliau lah y slalu tolong2 doraemon..
dulu2 slalu pk..
syoknya kalo dapat jumpa doraemon.. 
haha..
budak-budak...

masa berganti masa.. hari berganti hari.. tahun berganti tahun..
dari kecik sampai lah ke beso pjg la ni..
katun dn aku mmg tk dpt di pisahkan..
cuma yg berbeza jenis katun yg aku tgok tu je..

 shrek 
 the smurfs
 rapunzel tangle story
yogi bear

hmmm.. mungkin btol.. aku dan katun mmg serasi.. haha..
sampai ke hari ni.. semua katun2 yg main kat wayang mesti aku xcted nak tgok..
yg terbaru ni lion king 3D nak kuar..
macam terpanggil nak tengok.. haha..
ad sape3 nak join..??

aku kata : bila tgok katun terasa diri ini muda sepuluh taon..^^

Wednesday, 5 October 2011

Uses Of Tembikai

Assalamualaikum~


memang selalu kita dengar..
pokok kelapa memang ada banyak gunanya..
start dr daun sampai la ke umbut kelapa..
ad je org guna..
contohnya...

DAUN

daun pokok ni selalu peymes time raya..
org slalu buat sarung ketupat tu ha guna daun ni lah..
lpas tu lidi tu org kumpul2 buat penyapu..

daun ketupat di hari raya..

BUAH KELAPA

air kelapa muda mmg amat di minati ramai kan..
kat mana2 je mesti kita boleh jumpa..
selain tu.. 
kelapa parut juga lahir daripada buah kelapa..
macam2 boleh di buat daripada buah kelapa..

 air kelapa muda y lazat gil2..
 kerisik utk rendang di hari raya..
 apam kukus yg di golekkan dengan kelapa..
 inti kuih koci..
 onde onde juga turut di golekkan dengan kelapa..
 jeli kelapa seringgit satu bekas..
 kelapa parut ni selalunya org beli kat kedai..
santan kelapa..
pihak yg in charge dlm bab2 buah kelapa.. kacak kan..?

BATANG POKOK KELAPA

org dulu2.. guna batang pokok kelapa jadi titi..
al maklumlah.. ketika itu.. jambatan batu tak wujud lagi..
tapi tak tahu la sekarang ad tak lagi titi pokok kelapa ea..??
*maaf..tk jumpa gambar titi..

UMBUT KELAPA

kalo tak silap den lah kan..
umbut ni kat bahagian batang pokok jugak tu..
tapi dekat sket ngan akar..
org selalu amek umbut ni wat lauk..
boleh letak dalam kategori sayur lah jugak kot..

 umbut kelapa belum masak..
acar umbut kelapa..

@-----@-----@-----@-----@-----@

ok..
tapi tajuk utama bukan nak cter pasal kelapa..
aku nak cter pasal kegunaan tembikai yang korg semua mungkin tk thu..
ataupun tak pernah thu..
antaranya..



klo takat buah tembikai dn air tembikai..
semua org pun thu kn..
tp thu kah anda..?
bahawanya..
tembikai juga ada banyak kegunaan lain..
antaranya......


kulit tembikai boleh di jadikan sebagai ketayap..
eh3.. tapi kita jugak boleh guna untuk dijadikan topi askar..
kan..kan..kan..


bagi sesiapa yang ad masalah alat tulis yang banyak sampai tak thu nak taruk mana..
ahah..!
selesaikan masalah anda dengan segera..!
gunakan nya sebagai bekas alat tulis anda..
selain ianya unik, ia juga boleh memuatkan alat tulis yang banyak..


satu lagi penemuan baru..
gunakan lah ia sebagai gayung..
dengan itu anda akan dapat aroma ketembikaian ketika menggunakan air..
bijak kan..?




tembikai juga molek untuk di jadikan mangkuk..
sungguh comel kan mangkuk di atas..
tidak kira sama ada mangkuk megi atau mangkuk sup..
semua boleh..
mangkuk tingkat pun boleh..
mangkuk jamban jangan k..!


siapa sangka tembikai juga boleh di jadikan sebagai periuk..
bila mana periuk anda di curik org ataupun di pinjam oleh jiran sebelah..
tak perlu khuatir..
masih ad periuk tembikai ini utk di gunakan..


tembikai juga layak utk di jadikan hiasan dinding..
tengok tu..
cantik..unik..dan menarik..!


lagi satu kegunaan tembikai adalah..
lesung batu..
ia lebih ringan dan mudah utk di bawa ke mana2..

kn..
betul tk ak cakap tadi..
bukan hanya kelapa tetapi tembikai juga banyak gunanya..
apa2 pun makan lah buah2 an tempatan..
selain harganya yg murah berbanding buah buahan oversea..
ia juga banyak gil2 dengan khasiat..
akhir kata..
sokong lah buah buahan tempatan..!

aku kata : local fruit the best..!