Wednesday, 5 October 2011

Uses Of Tembikai

Assalamualaikum~


memang selalu kita dengar..
pokok kelapa memang ada banyak gunanya..
start dr daun sampai la ke umbut kelapa..
ad je org guna..
contohnya...

DAUN

daun pokok ni selalu peymes time raya..
org slalu buat sarung ketupat tu ha guna daun ni lah..
lpas tu lidi tu org kumpul2 buat penyapu..

daun ketupat di hari raya..

BUAH KELAPA

air kelapa muda mmg amat di minati ramai kan..
kat mana2 je mesti kita boleh jumpa..
selain tu.. 
kelapa parut juga lahir daripada buah kelapa..
macam2 boleh di buat daripada buah kelapa..

 air kelapa muda y lazat gil2..
 kerisik utk rendang di hari raya..
 apam kukus yg di golekkan dengan kelapa..
 inti kuih koci..
 onde onde juga turut di golekkan dengan kelapa..
 jeli kelapa seringgit satu bekas..
 kelapa parut ni selalunya org beli kat kedai..
santan kelapa..
pihak yg in charge dlm bab2 buah kelapa.. kacak kan..?

BATANG POKOK KELAPA

org dulu2.. guna batang pokok kelapa jadi titi..
al maklumlah.. ketika itu.. jambatan batu tak wujud lagi..
tapi tak tahu la sekarang ad tak lagi titi pokok kelapa ea..??
*maaf..tk jumpa gambar titi..

UMBUT KELAPA

kalo tak silap den lah kan..
umbut ni kat bahagian batang pokok jugak tu..
tapi dekat sket ngan akar..
org selalu amek umbut ni wat lauk..
boleh letak dalam kategori sayur lah jugak kot..

 umbut kelapa belum masak..
acar umbut kelapa..

@-----@-----@-----@-----@-----@

ok..
tapi tajuk utama bukan nak cter pasal kelapa..
aku nak cter pasal kegunaan tembikai yang korg semua mungkin tk thu..
ataupun tak pernah thu..
antaranya..



klo takat buah tembikai dn air tembikai..
semua org pun thu kn..
tp thu kah anda..?
bahawanya..
tembikai juga ada banyak kegunaan lain..
antaranya......


kulit tembikai boleh di jadikan sebagai ketayap..
eh3.. tapi kita jugak boleh guna untuk dijadikan topi askar..
kan..kan..kan..


bagi sesiapa yang ad masalah alat tulis yang banyak sampai tak thu nak taruk mana..
ahah..!
selesaikan masalah anda dengan segera..!
gunakan nya sebagai bekas alat tulis anda..
selain ianya unik, ia juga boleh memuatkan alat tulis yang banyak..


satu lagi penemuan baru..
gunakan lah ia sebagai gayung..
dengan itu anda akan dapat aroma ketembikaian ketika menggunakan air..
bijak kan..?




tembikai juga molek untuk di jadikan mangkuk..
sungguh comel kan mangkuk di atas..
tidak kira sama ada mangkuk megi atau mangkuk sup..
semua boleh..
mangkuk tingkat pun boleh..
mangkuk jamban jangan k..!


siapa sangka tembikai juga boleh di jadikan sebagai periuk..
bila mana periuk anda di curik org ataupun di pinjam oleh jiran sebelah..
tak perlu khuatir..
masih ad periuk tembikai ini utk di gunakan..


tembikai juga layak utk di jadikan hiasan dinding..
tengok tu..
cantik..unik..dan menarik..!


lagi satu kegunaan tembikai adalah..
lesung batu..
ia lebih ringan dan mudah utk di bawa ke mana2..

kn..
betul tk ak cakap tadi..
bukan hanya kelapa tetapi tembikai juga banyak gunanya..
apa2 pun makan lah buah2 an tempatan..
selain harganya yg murah berbanding buah buahan oversea..
ia juga banyak gil2 dengan khasiat..
akhir kata..
sokong lah buah buahan tempatan..!

aku kata : local fruit the best..!


6 comments:

  1. tergelak2 aku tgok gambar2 kau
    lawak gler r ! :D

    ReplyDelete
  2. haha.. tu namanya tk dk keje.. tensen2 mse nak exm ri tu.. ni lah hasilnya.. haha.. trimakaseh kepada juliana dn hensetnya... =)

    ReplyDelete
  3. mcm knal je..hahahhahaah....lwak laaa ....ish2..bler laaa ambik pic tue erk???hahahha

    ReplyDelete
  4. cheq, klo awak tk knl tk tw lh.. ad r.. time2 awak khusyuk sgt study kot.. haha..

    ReplyDelete
  5. hahaha..lawak dowh. xpnah terfikir oleh org len.

    ReplyDelete
  6. haha.. ni pun puas kitorang pusing satu rumah.. nk tgok ap y sesuai..

    ReplyDelete