Saturday 12 November 2011

mak dan kata2 beliau~

Assalamualaikum~

tiba2 aku teringatkan ayat  mak semalam..
ceritanya cam ni.. 
semalam bday eka happy bday..^^.. then, ayh kata nak belanja makan pizza..
beliau kata nak balik keje pukul 9..
oleh itu kami pun siap2 lah..
time tu mira adik aku yg masam baru je lepas mandi..
lepas tu dia bising2 kat mak..

'maaaakkk...tak ada baju ni.. nak pakai baju ap..'

mmg bising betul budak masam ni kan..
lepas tu mak pun jawab..

'he'eleh..tu ha sana.. amek baju ayah .. pinjam..!' 

sambil menunjukkan ke arah baju ayah yg bergantung2.. agaknye lah kot.. aku tak nampak sbb time tu aku kat dalam bilik..hehe

boleh bayangkan tak kalo mira pakai baju cam ni pegi pizza semalam..?? 

haha..seriously aku terus tergelak..
tak sangka langsung mak nak jawab mcm tu.. 
mesti beliau dah malas sangat lah tu nak jawab soalan mcm tu..
sebabnya tiap kali nak keluar mesti ada je anak dia kitorang lah tu yg tny soalan2 macam tu.. 

tiba-tiba lagi banyak btol tiba2 aku 
teringat pulak jawapan2 n ayat2 common mak pada sesetengah soalan kitorang..

..SITUASI SATU..

salah sorang dari kami membuka tudung saji di malam hari..

 lapa..
lepas tu ternampak pulak lauk tengah hari tadi punya..
walaupun lauk tu nampak elok je..
kitorang still gatal2 mulut nak tanya gak lauk tu dah basi ke blum..
kalau basi tak kan lah ada bawah tu kan..

'maaakk..lauk ni elok lagi ke tak..???'

mak yg tgh syok ber pesbuk pun jawab..


' tak nampak ke dah berulat tu.. melompat2 ulatnya tu ha..'
spontan kitorang pun membayangkan ulat yg tgh melompat-lompat..


..SITUASI DUA..

mak baru habes menggoreng nasik..
lepas tu ada lah antara kami yang kebulur terus menyudu nasik tersebut..
kan baru lepas goreng.. mesti lah panas kan..
dan beliau yg kebulur pun berkata..

'ahhh..panas.. panas..'

dgn cool nya mak pun jawab..

'kan baru keluar dari peti ais..!'

sebaliknya kalo sejuk pun sama jugak..
contonya..
kitorang makan eskrem mesia y mak buat..
dan berkata..

'sejuknya..!'

dan mak jawab..

'memang lah..! kan baru kuar dari oven..!'
kitorang pun jadinya.. speechless..!

..SITUASI TIGA..

satu hari..
tengah dok sembang2 dengan mak.
belum sempat pun nak berkata dengan lebih lanjut mak dah pun cakap apa yg ada dalam fikiran..
spontan kami pun berkata..

'macam mana mak tahu..???'

jawapan mak..

'e'leh..dari sebesar tapak tangan ni ha mak membela kau..'
sambil menunjukkan tapak tgn..




kelaka kan..
ntah..bagi aku kelaka.. sgt kelaka..!
respon2 mak mmg kadang2 aku pun tak ter pikir..
HAHA..!





HAHAHAHA..!



INI MAK.. 

INI MAK YANG BERGAYA

aku kata : mak..mak..engkau lah ratu hatiku~

No comments:

Post a Comment